Wednesday, November 10, 2010

Teguran berhemah.

Salam.

Rakan2, biar saya akui di sini,saye bukan seorang yg pandai bermain kata2.sye xreti nk berkate2 dengan berhemah, bermadah pujangga atau bermanis mulut dalam percakapan.
tapi, hati tetap dirundung sedih bile melihat sahabat yg rapat dengan kite melaku kan sesuatu yg terpesong dari jalan Allah..

"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya." - Ali-Imran, 104

tersentuh hati bace hadis di atas..tapi bile cube relate dengan real life, rasa cm susah nye nak buat!
taknak kawan kecil hati.xnak diorg ckp saye ni poyo.dulu x macam ni dan macam2 lagi..
dalam minda fikir perkara yg xelok.

xtau dengan cara paling berhemah macam mane yg patut sye tegur?

terngat cerita tntang seorg pramugari koma di Tanah suci (klik tajuk.)
takut. azab Allah, sekecil2 dosa pun, sgt sakit.sedangkan api dunia ni, dah dibasuh dengan tujuh kali, panas nya kita tetap xtahan..ade ke yg boleh tahan dengan api kat dapur tu?cube lah, letak tangan atas api :) saye jamin, 5 saat pon dah menjerit kan?

saye xnak kite semua tergolong dalam golongan yg menjadi bahan api di neraka nanti..
xnak.
saye tau adalah satu kewajipan pada kita untuk menegur mana yg tidak elok.tp sye rasakan seperti xmampu! sedih bile mengenang kan kekuatan diri yg xseberapa ini..betapa lemahnye iman T.T seperti dalam hadis ni..

Dari Abi Said Al-Khudri yang bermaksud : “Rasulullah saw telah bersabda : Barang siapa di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika sekiranya ia tiada berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Maka sekiranya ia tiada juga berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya. Dan yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah selemah-lemahnya iman.” (Riwayat Oleh Muslim).

andai hanya mampu menegur dengan hati, kite tergolong dalam selemah-lemah iman T.T
rakan, sahabat, pembaca bantulah saye macam mane nak meningkat kan potensi diri untuk menegur sesuatu yg tidak elok di pandangan mata.

xmahu sesuatu yg sye buat tu boleh mengakibat kan pertelingkahan atau perselisihian faham.

bagaimana untuk menegur secara berhemah?

sye ingin berdakwah bersama smua.bimbinglah diri yg ampuh ini..


salam..

No comments: